1.
Charakterystyka problemu
|
Oferta jest kierowana do szkół, w których w wyniku ewaluacji wewnętrznej lub/i zewnętrznej stwierdzono:
- brak spójności działań wychowawczych podejmowanych w szkole i/lub ich nieadekwatność do potrzeb uczniów,
- brak propozycji działań edukacyjnych sprzyjających kształtowaniu i uzyskiwaniu pożądanych postaw lub uczniowie nie uczestniczą w proponowanych działaniach,
- brak planowania i/lub analizy działań wychowawczych.
Oferta będzie również interesująca dla szkół, w których:
- działania wychowawcze nie są lub są jedynie okazjonalnie modyfikowane zgodnie z potrzebami uczniów oraz z ich udziałem,
- analiza działań wychowawczych podejmowanych w szkole jest znikoma lub niewystarczająca,
- wnioski z przeprowadzanych analiz działań wychowawczych są pomijane w planowaniu.
|
2.
Cel realizacji oferty
|
Celem ogólnym realizacji oferty jest wypracowanie narzędzi służących kształtowaniu postaw uczniów zgodnych z systemem wartości promowanym w szkole oraz zgodnych z oczekiwaniami rodziców.
Cele szczegółowe (zostaną doprecyzowane lub zmodyfikowane tak, aby uwzględniać specyfikę szkoły i jej potrzeby):
- refleksja społeczności szkolnej nad koncepcją pracy szkoły, sprecyzowanie/opisanie systemu wartości, określenie - w oparciu o ten system - modelu absolwenta.
- opracowanie programu wychowawczego opartego na przyjętym w szkole określonym systemie wartości
- nabycie przez nauczycieli umiejętności kształtowania programu wychowawczego szkoły tak, aby w planie pracy wychowawczej zaplanowane zostały działania służące osiąganiu przyjętych celów.
- uzyskanie/doskonalenie przez wychowawców i nauczycieli umiejętności współpracy w podejmowanych działaniach i procesach wychowawczych.
- integracja nauczycieli, uczniów, rodziców i partnerów szkoły wokół zadao służących kształtowaniu postaw uczniów i rozwojowi szkoły.
|
3.
Grupy docelowe
|
Nauczyciele, szczególnie wychowawcy klas, dyrektor szkoły, uczniowie, rodzice, przedstawiciele instytucji, placówek i organizacji funkcjonujących w lokalnym środowisku – potencjalni lub faktyczni partnerzy szkoły czy placówki współpracujący w procesach wychowawczych kształtujących postawy.
|
4.
Efekty realizacji oferty
|
Przykładowe efekty realizacji oferty:
- Zaplanowane działania służące osiągnięciu przyjętych i opisanych w programie wychowawczym celów są realizowane.
- Uczniowie i rodzice biorą czynny udział w budowaniu/ modyfikowaniu programu wychowawczego szkoły i mają realny wpływ na jego kształt.
- Zwiększa się udział uczniów w działaniach wychowawczych/ edukacyjnych sprzyjających kształtowaniu i uzyskiwaniu pożądanych postaw.
- Działania wychowawcze podejmowane w szkole są systematycznie analizowane, a wnioski z tych analiz są wdrażane.
|
5.
Sposób realizacji oferty
|
Realizacja oferty rozpoczyna się od diagnozy potrzeb angażującej wszystkich członków rady pedagogicznej i prowadzącej do sformułowania szczegółowego zakresu działań, wskazania osób odpowiedzialnych za ich wykonanie oraz opracowania rocznego planu wspomagania szkoły (RPW), którego minimalny zakres stanowi załącznik do każdej z ofert.
Dopasowane do indywidualnych potrzeb szkoły działania mogą obejmowad w szczególności:
1. Wieloetapowe szkolenie dla rady pedagogicznej obejmujące swą tematyką m.in.:
- budowanie (modyfikowanie) wizji i misji szkoły, określenie modelu absolwenta
- planowanie i wdrażanie pracy wychowawczej
- monitorowanie i ocena efektywności wdrożonych działao – ewaluacja odroczona.
2. Szkolenia dla grup nauczycieli, np.:
- Kształcenie/rozwijanie umiejętności komunikacji interpersonalnej
- ABC wychowawcy/Rozwiązywanie konfliktów w szkole
- Nauczyciel wobec trudnych zachowao uczniów
- Współpraca z rodzicami w kontekście współodpowiedzialności za kształtowanie postaw uczniów
3. Zajęcia dla uczniów dostosowane do aktualnej sytuacji wychowawczej i potrzeb uczniów. 4. Udział pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznej, rodziców, uczniów oraz przedstawicieli instytucji partnerskich w procesie planowania oraz analizowania programu wychowawczego i działań wychowawczych.
|
6.
Zasady korzystania z oferty
|
Dyrektor:
- Nadzoruje wszystkie działania.
- Udostępnia pomieszczenia i sprzęt do realizacji szkoleń.
- Motywuje pracowników do systematycznego i aktywnego udziału w szkoleniach, warsztatach.
- Promuje współpracę nauczycieli w działaniach wychowawczych.
Pracownicy pedagogiczni szkoły:
- Stosują w praktyce nabyte umiejętności wychowawcze.
- Aktywnie uczestniczą w szkoleniach.
- Podejmują współpracę w ramach zaplanowanych działań.
Uczniowie, rodzice, partnerzy: Biorą aktywny udział w zaplanowanych zajęciach.
|
7.
Czas i miejsce realizacji oferty
|
Czas: w zależności od potrzeb, optymalnie 10 miesięcy.
Miejsce realizacji: siedziba szkoły. Oferta będzie realizowana etapowo, zgodnie z przyjętym harmonogramem.
|
8.
Osoby realizujące szkolenia/warsztaty
|
Imię, nazwisko, biografia zawodowa (w zależności od działań zaplanowanych w RPW może to być na przykład psycholog, pedagog)
|
9.
Osoba udzielająca dalszych informacji
|
Szkolny organizator rozwoju edukacji/animator:
…………………………………………………………………………………………. Imię, nazwisko, e-mail, numer telefonu.
|
10.
Zasoby edukacyjne Priorytetu III PO K.L.
|
Rezultaty projektów
|
Projekt - okres realizacji
|
publikacja Za progiem. Jak rozwija się dziecko i jaka jest rola nauczyciela w tym rozwoju?
www.ore.edu.pl/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=70:realizacja-podstawy- programowej&Itemid=992
|
Wdrożenie podstawy programowej kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół, ze szczególnym uwzględnieniem II i IV etapu edukacyjnego (01.03.2010–31.12.2012);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
opracowane kryteria do oceny poziomu spełniania wymagań państwa wobec szkół/placówek, opisanych w charakterystykach wymagań na poziomie D i B.
www.npseo.pl
|
Program wzmocnienia efektywności systemu nadzoru pedagogicznego i oceny jakości pracy szkoły, etap III (01.03.2011–31.12.2015);
Ośrodek Rozwoju Edukacji www.ore.edu.pl
|
|
11.
Powiązane akty prawne
|
§ Ustawy
- 1. Ustawa z 26 października 1982 r. o postępowaniu w sprawach nieletnich
- (Tekst jednolity Dz. U. z 2010 r. Nr 33, poz. 178 z późn. zm.).
2. Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (!)- ( Tekst jednolity Dz. U. z 2007 r. Nr 70, poz. 473 z późn. zm.).
3. Ustawa z 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania- (Tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 231, poz. 1965 z późn. zm.).
4. Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty- (Tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.).
§ Rozporządzenia
- 1. Rozporządzenie MEN z 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w publicznych przedszkolach i szkołach
- (Dz. U. z 1992 r. Nr 36, poz. 155 z późn. zm.).
2. Rozporządzenie MEN z 12 sierpnia 1999 r. w sprawie sposobu nauczania szkolnego oraz zakresu treści dotyczących wiedzy o życiu seksualnym człowieka, o zasadach świadomego i odpowiedzialnego rodzicielstwa, o wartości rodziny, życia w fazie prenatalnej oraz metodach i środkach świadomej prokreacji zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego- (Dz. U. z 1999 r. Nr 67, poz. 756 z późn. zm.).
3. Rozporządzenie MEN z 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół- (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624 z późn. zm.).
4. Rozporządzenie MENiS z 8 listopada 2001 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki- (Dz. U. z 2001 r. Nr 135, poz. 1516).
5. Rozporządzenie MENiS z 19 lutego 2002 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji- (Dz. U. z 2002 r. Nr 23, poz. 225 z późn. zm.).
6. Rozporządzenie MENiS z 9 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki- (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506 z późn. zm.).
7. Rozporządzenie MENiS z 18 kwietnia 2002 r. w sprawie organizacji roku szkolnego- (Dz. U. z 2002 r. Nr 46, poz. 432 z późn. zm.).
8. Rozporządzenie MENiS z 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem- (Dz. U. z 2003 r. Nr 26, poz. 226).
9. Rozporządzenie MEN z 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania egzaminów i sprawdzianów w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2007 r. Nr 83, poz. 562 z późn. zm.).
10. Rozporządzenie MEN z 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (!)- (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).
11. Rozporządzenie MEN z 7 października 2009 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego- (Dz. U. z 2009 r. Nr 168, poz. 1324).
12. Rozporządzenie MEN z 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (!)- (Dz. U. z 2010 r. Nr 228, poz. 1487).
13. Rozporządzenie MEN z 9 sierpnia 2011 r. w sprawie dopuszczalnych form realizacji obowiązkowych zajęć wychowania fizycznego- (Dz. U. z 2011 r. Nr 175, poz. 1042).
14. Rozporządzenie MEN z 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych- (Dz. U. z 2012 r., poz. 204).
|