na początku czerwca 2015 roku pojawiła się na platformie Ośrodka Rozwoju Edukacji doskonaleniewsieci.pl zakładka „poradniki” a w niej zasoby pt. „Biblioteki pedagogiczne w nowym systemie doskonalenia nauczycieli”. To przestrzeń w której zgromadzono: wyselekcjonowane i uporządkowane w postaci 8 bloków tematycznych, zwanych modułami- materiały, adresowane do pracowników książnic pedagogicznych. Gro z nich jest pokłosiem konferencji i seminariów organizowanych przez Ośrodek Rozwoju Edukacji i efektem współpracy z wieloma partnerskimi fundacjami. Oprócz krótkich monografii można tam znaleźć raporty i wyniki badań, dotyczące obszarów będących przedmiotem zainteresowania bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych. Są tam dane na temat zasobów bibliotek pedagogicznych, kompetencji pracowników, wyniki badań czytelnictwa oraz kompetencji informatycznych i medialnych. Jest miejsce na moduły dotyczące nowych zadań bibliotek pedagogicznych i podstaw prawnych funkcjonowania wszystkich bibliotek systemu oświaty. Poradnik zawiera przykłady dobrej praktyki, wypracowane w projektach pilotażowych oraz oddolnych fakultatywnych działaniach. Materiały mogą dostarczać aktualnej informacji o bibliotekach pedagogicznych i szkolnych oraz być inspiracją do rozwoju oferty usług bibliotecznych. Zasoby informacyjne dla bibliotek i o bibliotekach resortu edukacji, dotychczas rozproszone w wielu zakładkach na stronie ORE są teraz łatwiej dostępne dla osób zainteresowanych pracą i rozwojem usług książnic pedagogicznych.
Poradnik miał zgodnie z rekomendacją służyć przedstawieniu w sposób przystępny założeń nowego systemu wspomagania pracy szkół, jak i jego poszczególnych etapów. Jednak stale aktualizowany, ma szanse zostać niezbędnikiem nauczyciela bibliotekarza biblioteki pedagogicznej i szkolnej. W imieniu twórców i redaktorów wirtualnego poradnika zachęcam środowiska bibliotekarskie książnic pedagogicznych do współtworzenia jego zasobów.
Komentarze
sobota, 20 czerwca 2015 | Zbigniew Trysiński
Oprócz rzeczy praktycznych, mnie najbardziej zainteresował zamieszczony w module III raport: Badanie ewaluacyjne „Placówki doskonalenia nauczycieli, poradnie psychologiczno-pedagogiczne i biblioteki pedagogiczne we wspomaganiu rozwoju szkół”.
Tam jest zdanie, które brzmi dla mnie niepokojąco:
"Organy prowadzące placówki wspomagania przeważnie nie angażują się w kwestie związane z przygotowaniem prowadzonych przez siebie placówek do zmian – czy to w zakresie organizacyjnym, czy finansowym." (s. 3-4)
Rozmawialiśmy zresztą o tym w czasie poprzednich spotkań w Sulejówku i, jak widzę z lektury raportu, w całej Polsce obawy o ten element powodzenia całego planu jest nadal obecny.
wtorek, 16 czerwca 2015 | Alina Sudoł
Uważam, że poradnik on-line "Biblioteki pedagogiczne w nowym systemie doskonalenia nauczycieli" może stanowić doskonałą pomoc dla nauczycieli bibliotekarzy bibliotek pedagogicznych w nowym systemie wspomagania pracy szkół. Nie tylko przedstawiono tu w sposób przystępny założenia nowego systemu wspomagania, ale również można znaleźć raporty i wyniki badań, przykłady dobrych praktyk, przepisy prawne, filmy i bibliografię. Zgromadzenie w jednym miejscu tak dużej ilości cennych informacji jest ogromnym ułatwieniem dla osób poszukujących materiałów związanych ze wspomaganiem. Może stanowić również źródło inspiracji do tworzenia własnych opracowań i współtworzenia jego zasobów w przyszłości.
Myślę, że powinniśmy dołożyć starań, aby zapoznali się z poradnikiem również dyrektorzy szkół i nauczyciele. Dzięki temu będą mogli lepiej poznać zakres działań bibliotek pedagogicznych i dostrzec naszą rolę w procesie wspomagania szkół i placówek oświatowych.