Naładować akumulatory

Właśnie zakończył się, realizowany na zlecenie Ośrodka Rozwoju Edukacji, cykl tegorocznych pierwszych spotkań dla koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia. Spotkania odbywające się w regionach dotyczyły „Budowania motywacji i ewaluacji jako ważnego elementu w pracy sieci” i były adresowane do czynnych koordynatorów sieci współpracy i samokształcenia, jak i do osób, które tę funkcję mają pełnić dopiero po 1 stycznia 2016 roku.

Zebranie w jednym miejscu osób z różnym doświadczeniem w sieciowaniu miało swoje dobre i złe strony.

Spotkania w mieszanym gronie: koordynatorów sieci, pracujących w pilotażach z koordynatorami teoretykami, dały niewątpliwie zgromadzonym możliwość uczenia się od siebie.  Przygotowywane w regionach i adresowane do koordynatorów pracujących w kontekście wymagań lokalnej polityki oświatowej, stworzyły okazję do wzajemnego poznania się i ujawnienia indywidualnych obaw i oczekiwań poradni psychologiczno-pedagogicznych, bibliotek pedagogicznych i ośrodków doskonalenia nauczycieli co do nowego systemu wspomagania. Spotkania regionalne udrożniły przepływ informacji, zainicjowały współdziałanie i dały możliwość współpracy wszystkich placówek wspierających szkołę. Doświadczonym koordynatorom ułatwiły implementowanie rozwiązań z pilotażu modernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli, pozwoliły na autorefleksję i rekomendowanie „nowicjuszom” sprawdzonych działań i przykładów dobrych praktyk.

Dawka wiedzy wyniesionej ze spotkań mieszanych grup, uzmysłowiła przyszłym koordynatorom sieci problemy w organizowaniu nowego modelu współpracy i samokształcenia środowisk oświatowych. Zarówno te wynikające z niedostatecznych kompetencji własnych koordynatorów sieci, jak i z przyczyn leżących po stronie uczestników sieci.

Osoby mające wiedzę i doświadczenie w koordynowaniu sieciami miały nieco inne cele, niż osoby zaczynające sieciowanie. Ci pierwsi szukali u trenerów konkretnej wiedzy na temat motywowania członków sieci do wspólnej pracy i informacji o metodach ewaluacji pracy sieci. Zamiast tego byli świadkami wielu zabiegów trenerskich, służących niwelowania oporu wobec nowych wyzwań. Czynnym organizatorom sieci współpracy i samokształcenia zabrakło pogłębienia problemów, które ze względu na ograniczenia czasowe, były pobieżnie omawiane na kursie dla koordynatorów sieci. Podczas konsultacji w grupach mieszanych zabrakło czasu na wymianę myśli i naładowanie akumulatorów do dalszej pracy, na pobudzenie własnego zaangażowania w implementowanie rozwiązań modernizowanego systemu doskonalenia nauczycieli.

Przytaczając powyższe mankamenty nie kwestionuję słuszności organizacji konsultacji w regionach i trafności doboru zagadnień tam omawianych.

Postuluję jednak, by organizatorzy kolejnych spotkań uwzględnili fakt, że osoby przysposabiające się dopiero do pełnienia funkcji koordynatorów sieci, będą miały inne oczekiwania, niż koordynatorzy realizujący takie zadania w ramach projektów lub działań fakultatywnych.

Przy organizacji kolejnych konsultacji warto o tym pamiętać.

Kolejne spotkania zostaną przeprowadzone na zlecenie ORE w okresie od 15 marca do 30 maja 2015 roku - warto tam być: rozwijać swoje kompetencje i ładować akumulatory.


Komentarze