Drodzy Koordynatorki i Koordynatorzy wiele działo się w tym tygodniu za Waszą sprawą. Bardzo Wam za to dziękuję! Nasza sieć liczy już ponad 60 osób i ciągle zgłaszają się kolejni zainteresowani wspólną pracą koordynatorzy! Dzięki Waszym komentarzom na blogu oraz licznym wątkom i wpisom na forum sieci wiem, że moja rola nie będzie łatwa... Każdy z nas jest na innym etapie swojej drogi. Część sieci właśnie kończy pierwszy rok swojej pracy, część jest gdzieś w połowie. Jest też spora część, która dopiero się organizuje. Ta wspaniała różnorodność będzie naszą siłą! Wybrać kolejny temat nie było mi łatwo, co widać z poprzednich postów pisanych nieco ad hoc. Zwyciężyło zdanie większości czyli jak motywować do wymiany doświadczeń na platformie.
Zastanówmy się więc cóż to jest motywacja? Według J. Brophy: motywacja to konstrukt teoretyczny, za pomocą którego uzasadnia się wywołanie i utrzymanie zachowania ukierunkowanego na cel. Motywacja dotyczy subiektywnych doznań dotyczących jego i powodów angażowania się. Rozróżnia się
motywację zewnętrzną, która jest zewnętrznego nacisku i zależnie od poziomu wpływu na motywowanego przynosi mniejsze lub większe efekty oraz
motywację wewnętrzną, która wiąże czynność z wewnętrznym przekonaniem nie zaś zewnętrzną nagrodą czy karą.
[1] Uważam, że moim zadaniem jako koordynatora jest właśnie wybudowanie wśród uczestników sieci tego wewnętrznego przekonania, że warto korzystać z wymiany doświadczeń na platformie.
Fajnym pomysłem, który jest efektem naszej współpracy w ostatnim tygodniu jest przedstawienie, w formie własnego doświadczenia, uczestnikom korzyści jakie daje uczestnictwo w życiu platformy. Posłużę się motywami podanymi przez Was na forum sieci. A więc jakie korzyści przynosi mi współpraca na platformie:
- czerpanie z doświadczeń innych,
- ciekawe pomysły dotyczące podejmowania działań (możliwość ich podpatrzenia i wykorzystania)
- wsparcie ze strony osób, które rozumieją moje trudności
- szybki dostęp do nowych rozwiązań
- możliwość nawiązania ciekawych znajomości osobistych
- promocję mojej szkoły oraz moich działań (możliwe do wykorzystania w ubieganiu się o kolejny stopień awansu, jako dzielenie się wiedzą)
- możliwość wykorzystania tego doświadczenia w przyszłości
- zdobycie nowych umiejętności w dogodnej porze
- poczucie przynależności do pewnej grupy
- potwierdzenie dobrej jakości własnej pracy (wzmocnienie poczucia wartości)
- swobodę wymiany myśli
Oczywiście istnieją też pewne czynniki demotywujące, zastanawiam się jednak czy nie możemy jednak trochę ich oswoić:
- obawa przed tym, że to co napiszę będzie oczywiste, niekompetentne - sieć jest strukturą zamkniętą, nikt spoza niej nie odczyta naszego wpisu, a uczestnicy czyli my, wiemy czemu sieć ma służyć
- brak czasu - pozornie, zdobywam nowe materiały, bez szukania po całej sieci
- strona techniczna - można zapisać w edytorze tekstowym i wkleić
Myślę, że warto też pokazać dysproporcję pomiędzy korzyściami, a demotywatorami. Według mnie także forma takiej prezentacji powinna być na odpowiednim poziomie, mam na myśli wykorzystanie TIK. To z pewnością pobudzi zainteresowanie.
Pewna część sieci ma już za sobą długotrwałe funkcjonowanie w czasie. Cieszy nas ilość logowań i wyświetleń materiałów, które są publikowane. Nieco martwi, że dużą część publikujemy sami. Jak wynika z wpisów na forum zastanawiamy się co jest tego przyczyną, ale to takie trochę "wróżenie z fusów"... Myślę, że warto się zastanowić jak to zmienić? Część aktywnych uczestników forum sieci pisze, że wysyłanie zachęt w formie wiadomości nie zawsze działa. Może warto spróbować budować poczucie zaufania na platformie poprzez życzliwe informacje zwrotne do każdego z zamieszczanych postów - zwykłe docenienie każdej nawet najmniejszej aktywności. Taka zasada, o zauważeniu każdej wypowiedzi została sformułowana na naszym forum przez jedną z koordynatorek. Ważne jest też, by uczestnicy komentowali swoje materiały w sposób konstruktywny, to znaczy wskazywali ewentualne niedociągnięcia i własny pomysł na ich udoskonalenie. Myślę, że budowanie takiego przyjaznego środowiska po jakimś czasie, nie za tydzień czy miesiąc, ale może za kwartał, zaprocentuje.
To co przychodzi mi do głowy to jakiś rodzaj zadania dla uczestników do wykonania na forum. Moja sieć Nauczyciele pracują zespołowo składa się z nauczycieli różnych przedmiotów. Wpadłam więc na pomysł, żeby podzielić ich na 4 zespoły zadaniowo-przedmiotowe, z których każdy opracuję pomysł na "dobrą praktykę" współpracy zespołowej. Następnie praktykę tę wdroży w swojej szkole. Ideę pomysłu oraz plan pracy opracowali uczestnicy podczas pierwszego spotkania z ekspertem, reszta na forum... i dzięki temu może na niewielkim "respiratorze", coś się tam dzieję. Liczę na to, że z czasem będzie coraz lepiej, wszak uczestnicy otrzymają wymierną korzyść właśnie z użyciem platformy - scenariusze dobrych praktyk opracowane przez siebie.
Taki oto pomysł rzucam... Zachęcam Was do odniesienia się do niego w formie komentarzy i konstruktywnych pomysłów. Jak jest już wiemy, warto teraz zastanawiać się na tym co zrobić, żeby było lepiej. Jestem przekonana, że nie wypisałam tu wszystkich możliwych korzyści, pomysłów mam też niewiele... ale co 60 głów, to nie jedna! Dopisujcie więc te, którymi można zachęcić nauczycieli do aktywności! Proszę Was też o podawanie propozycji tematyki dotyczących kolejnych wpisów, to ułatwi mi wybór tych najbardziej teraz przydatnych, ponieważ ten blog jest dla Was koordynatorzy! Pozdrawiam ANKA.
[1] J. Brophy, Motywowanie uczniów do nauki, PWN, Warszawa 2011, s. 17
Komentarze
piątek, 16 maja 2014 | Małgorzata Sobczak - Lewandowska
wtorek, 13 maja 2014 | Bogumiła Kubisztal
poniedziałek, 5 maja 2014 | Blog Koordynatorów
niedziela, 4 maja 2014 | Dorota Świerczyńska
jestem również koordynatorem Nauczyciele pracują zespołowo. Pomysł pracy w podgrupach i wspólnego opracowania tematu zostawiłam na przedostatnie spotkanie (po szkoleniach z ekspertem).Zatem cieszę się,że ktoś już to "przerobił" i są efekty. Mam nadzieję,że u mnie też będą efekty.
Aniu, jakie pomysły mieli Twoi nauczyciele? Jaki dobre praktyki zaplanowali realizować w swoich szkołach?
Pozdrawiam, Dorota.
poniedziałek, 14 kwietnia 2014 | Dorota Musiał
niedziela, 13 kwietnia 2014 | Wiktoria Galant
Witam serdecznie! Zgadzam się z Elą, żeby na sieci się coś działo musi być na początku jakaś korzyść dla uczestników. Moja sieć pracuje z zaangażowaniem od początku, ponieważ zdiagnozowałyśmy swoje potrzeby – wygrał bank dobrych praktyk. /koordynuję sieć JAK ROZWIJAĆ TWÓRCZE MYŚLENIE UCZNIÓW?/ dziewczyny pracowały na spotkaniu w małych zespołach, potem na platformie umieszczały scenariusze, pojedyncze techniki, narzędzia do pracy twórczej na różnych poziomach itp. Ja to wszystko nadzoruję, i z forum przerzucam do plików. Wtedy każda z nich może w dowolnym miejscu zalogować się i wydrukować sobie plik np. na szybkie zastępstwo w innej klasie:)
Widzą korzyści, korzystają, pracują. Pamiętajmy, też, że do aktywnej wymiany wiedzy i doświadczeń w tej branży potrzebna jest zmiana mentalności co pomalutku koordynatorzy sieci muszą uczynić. Jeżeli nasi uczestnicy zasmakują w korzyściach płynących z wymiany - inni też będą chcieli.Z pozdrowieniami Wiktoria
wtorek, 8 kwietnia 2014 | Elżbieta Pawliczek
Dużo korzystam z bloga, tym samym platformy. Wiem jak muszę sie mobilizować, by aktywnie uczestniczyć, rozumiem więc trudność moich uczestniczek. Widzę korzyści, materiał Ani w postaci filmików był dla mnie bezcenny. Również dziewczyny w mojej sieci miały zadanie domowe: przygotować scenariusz zajęć: Praca ze złością. Już spływają ciekawe scenariusze umieszczane na forum. To mobilizuje do zapoznania sie z platformą no i tworzymy biblitekę pomysłów.
pozdrawiam Ela
poniedziałek, 7 kwietnia 2014 | Kazimierz Rojewski