Zastanawiam się ilu jest takich, który potrafiliby zaprzeczyć, że nauczyciele, jak żadna inna grupa zawodowa, mają szczególny wpływ na kształtowanie świadomości społecznej? To przecież nauczyciele właśnie spotykają na co dzień setki tysięcy osób, które za chwilę, będą kreowały naszą rzeczywistość. Co więcej, rola nauczycieli to podpowiadać, co się dzieje dookoła, w jaki sposób korzystać z dostępnych zasobów. Jak sięgać po to, czego w tej chwili jeszcze nie mamy. Oznacza to nie lada wyzwanie i odpowiedzialność. Wymusza otwarcie na zmieniające się potrzeby. Umiejętne reagowanie na nowe warunki zewnętrze. Ciągłe skupienie na modyfikacjach procesu edukacyjnego, by w odpowiedni sposób odpowiadał na kolejne potrzeby kolejnych grup uczniów.
Szczęśliwie nauczyciele wysoko stawiają pracę nad własnym rozwojem. Opracowany w ramach prac Instytutu Badań Edukacyjnych „Raport o stanie edukacji 2013” wskazuje iż około 90% polskich nauczycieli jest zainteresowanych pracą nad doskonaleniem posiadanych kompetencji. Pracują na rzecz poszerzania i aktualizacji wiedzy z zakresu nauczanego przedmiotu, metod dydaktycznych oraz wiedzy dotyczącej polskiego systemu oświaty, a także kompetencji związanych między innymi z wykorzystaniem nowych technologii czy tzw. umiejętnościami miękkimi. Pytanie, dlaczego tak intensywnie pracując nad sobą, tak często mówią o braku motywacji uczniów do uczenia się, oich postępującym lekceważeniu szkoły i nauczycieli.
By zmienić swój los, warto zmienić swój sposób myślenia. Zgodnie z popularną zasadą przypisywaną LaoTse: uważaj na swoje myśli, stają się twoimi słowami; uważaj na swoje słowa stają się twoimi czynami; uważaj na swoje czyny stają się twoimi nawykami; uważaj na swoje nawyki, stają się twoim charakterem; uważaj na swój charakter, staje się twoim losem- warto przejść przez kolejną procedurę:
To taka propozycja ćwiczenia udrożniającego zmianę. Pytanie, czy takie działania mogą rzeczywiście pomóc rzeczywiście zmienić, czy przynajmniej po części zmodyfikować rzeczywistość? Pracujemy w sieci z reguły z osobami, które, jak większość z nas, wolałyby zostać i trwać w miejscu, które dobrze znają. Tymczasem uczestniczymy w procesie wspomagania rozwoju szkół, by właśnie to zmienić. W jaki sposób zainspirować do zmiany?
Komentarze
niedziela, 11 stycznia 2015 | Maria Szerement
niedziela, 11 stycznia 2015 | Iwona Nowacka
niedziela, 21 grudnia 2014 | Maria Szerement
czwartek, 18 grudnia 2014 | Mariola Kaźmierczak
wtorek, 16 grudnia 2014 | Aleksandra Makowska