Koło geograficzne
Rafał Czajkowski

Program pracy koła geograficznego

Program pracy koła geograficznego:

Koło geograficzne dla uczniów klas 5-8 jest przestrzenią, w której uczestnicy rozwijają swoją ciekawość świata. Tematyka zajęć została tak skonstruowana, aby osiągnąć postawione na początku pracy cele. Pierwsza grupa zajęć to rozszerzenie zagadnień poznanych na lekcjach geografii. Podczas Koła jest czas na poznanie przyczyn, kontekstu i skutków zjawisk i procesów omawianych na lekcjach. Uczniowie poznają ich przykłady z różnych miejsc Polski i świata, a także łączą je z innymi dziedzinami nauki i życia codziennego. Do tematów powyższych zajęć należą m.in. „Zapoznanie i praca ze sprzętem dydaktycznym w pracowni geograficznej”, „Mapa nieba” i „Rysowanie mapy papierowej”, „Obrazowanie trójwymiarowe na mapach cyfrowych”. Druga kategoria zajęć to konkretne zastosowania wiedzy i umiejętności geograficznych w wielu pracach i sferach życia codziennego, w których funkcjonują uczniowie. Wiele z wykorzystywanych na zajęciach narzędzi to aplikacje komputerowe i strony internetowe, dzięki czemu uczniowie poznają najnowsze rozwiązania techniczne we współczesnej geografii stosowanej. Przykładowe tematy zajęć w tej kategorii to: „Mapy cyfrowe i zdjęcia satelitarne”, „Flight Radar – ruch lotniczy na świecie”, „Geoportal Gminy Długołęka – praca na warstwach mapy”, „Rysowanie mapy w Open Street Maps”, „Planowanie tras w komunikacji publicznej”, „Planowanie tras w ruchu lotniczym”, „Planowanie noclegów”, „Geoportal Polski”, „Rysowanie mapy w programie graficznym” i „System Informacji Przestrzennej Powiatu Wrocławskiego”. Ważnym elementem pracy podczas Koła jest przygotowywanie się do konkursów przedmiotowych, np. do zDolnego Ślązaka z geografii. Kolejną kategorią zajęć jest bliższe poznanie świata, ale też własnego regionu i „małej ojczyzny” uczniów. Służą do tego różnorodne gry, m.in. internetowe gry geograficzne, „Literackie zagadki geograficzne”, „Gry oparte na Google Maps”. W programie pracy Koła jest też krajoznawstwo, zwłaszcza praktykowane w terenie: „Mapy turystyczne”, „Rozbijanie namiotu”, „Szukanie skarbów na geocaching.pl”, „Sprzęt turystyczny”, „Wyszukiwanie informacji za pomocą Google Street View” oraz „Zajęcia terenowe”.


Komentarze

*
*
*